Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?

Świat stawia czoła epidemii koronawirusa. Warunki, w których żyjemy od kilku tygodni są niestandardowe. A niestandardowe warunki wymagają niestandardowych rozwiązań.  Nawet osoby, które na co dzień nie odczuwają lęku, w obecnej sytuacji doświadczają go bardzo wyraźnie. W końcu każdy z nas martwi się o zdrowie swoje i swoich najbliższych.

Musimy przyznać, że mamy do czynienia z sytuacją wyjątkową i nie jesteśmy w stanie do końca jej kontrolować.

Jak podkreślają psycholodzy, lęk przed chorobą i przed utratą życia jest jednym z najsilniejszych lęków, w jaki „wyposażony” jest człowiek. W obecnej sytuacji nie jesteśmy w stanie nie czuć lęku, nie mieć wątpliwości, nie bać się. Musimy zaakceptować to, że się boimy, że nie mamy wpływu na tę sytuację i że w zasadzie nie istnieją skuteczne środki, które by te lęki całkowicie wyeliminować.

Stawiamy sobie pytanie „Jak radzić sobie z tym lękiem? Jak go zredukować?” Oto kilka najprostszych sposobów, które pomogą nam  zredukować lęk, poradzić sobie z nim. Możemy je oczywiście stosować w pracy, rozmowach z dziećmi :

1.Szukaj  wsparcia wśród najbliższych -  często wystarczy wygadać  się przed bliskimi czy znajomymi. Podziel  się swoim lękiem na różne sposoby, nawet obśmiej go. Wszystkie sposoby są dozwolone. W czasach kryzysu stare sposoby nie działają, a nowe jeszcze nie zostały wypracowane, w związku z tym wszelkie próby ich wypracowania powinny być akceptowane.

2.Powiedzenie „nie bój się” rzadko kiedy jest skutecznym sposobem na obniżenie lęku (działa tylko przez krótką chwilę) – lepiej zapytać „co Cię przeraża?” , „co mogę zrobić, abyś bał/a się mniej?”. Taki dialog warto też przeprowadzić z samym sobą.

3. Staraj się myśleć pozytywnie. To jak myślimy wpływa na nasze emocje. Jeżeli w naszym myśleniu o sytuacji epidemiologicznej jest dużo lęku, strach, obaw – wtedy w sposób naturalny strach narasta.

4.Poziom lęku skutecznie obniżyć może :

- stosowanie się do procedur, zaleceń

- przekieruj, przenieś swoją uwagę z negatywnych myśli na inne sprawy, skup myśli na czymś innym – porozmawiaj z najbliższymi, zróbcie coś razem, pooglądaj album ze zdjęciami itp…

- korzystaj z najróżniejszych metod redukcji napięcia, relaksacji, ćwiczeń odprężających, oddechowych (skarbnicą najróżniejszych metod jest „you tube”)

- różnicuj swój lęk – odróżniaj powody wywołujące lęk na które  masz wpływ od tych na które nie masz wpływu, zaakceptuj fakt, że na niektóre czynniki nie masz wpływu

- zwróć uwagę na prawdopodobieństwo zachorowania (które przy przestrzeganiu procedur naprawdę nie jest duże) a nie na możliwość choroby

- powiedz „STOP” czarnym myślom – zatrzymaj ich bieg zanim zaczną toczyć się jak śniegowa kula

- jeśli czujesz, że tego potrzebujesz -  szukaj pomocy u specjalistów (w tym terapia online)

PAMIĘTAJ ! Emocje nie zabijają. Same w sobie nie są niezdrowe i szkodliwe.  Szkodliwe są sposoby jakimi sobie z nimi radzimy (np.alkohol)

Życzę Państwu dużo zdrowia i wytrwałości. W razie potrzeby zachęcam do kontaktu ze mną. Służę pomocą i wparciem.

Pedagog szkolny -  Małgorzata Janota-Palusińska

9.11.2019